Thursday 7 July 2011

Selamat Datang Ke Manirkini

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kita panjatkan segala kesyukuran kepada Allah swt kerana telah diberi sedikit kekuatan kepada kami untuk membuka satu lembaran baru dalam era komunikasi tanpa sempadan ini khususnya untuk keseluruhan penduduk di dalam DUN Manir di Negeri Terengganu dan seluruh pelayar blog ini amnya.

Adalah menjadi hasrat kami untuk menyampai dan menyalurkan maklumat secara tepat dan adil secara seimbang sesuai dengan perkembangan teknologi maklumat masa kini. Di atas rasa perihatin dengan kesukaran penduduk setempat untuk mendapatkan gambaran sebenar apa jua peristiwa dan aktiviti masyarakat setempat mahupun global, maka keujudan portal ManirKini adalah diharapkan dapat mengimbangi pemesongan dan putar-belit media yang saban hari dipertontonkan kepada pendengar dan pembaca.

Pertumbuhan pelbagai bentuk maklumat melalui media-massa, samada media-cetak atau media elektronik, ianya dilihat masih tidak mampu untuk memperjelaskan kepada penduduk setempat khususnya dalam konteks pentadbiran DUN. Propaganda politik murahan yang terarah kapada satu-satu pehak sahaja jelas menunjukkan bertapa perlunya media pilihan seperti ManirKini tampil untuk memberi penjelasan yang sewajarnya agar masyarakat mendapat maklumat yang tepat kandungan beritanya.

Dimabil contoh, tekanan ekonomi yang dialami oleh keseluruhan penduduk Malaysia dengan kenaikan kadar inflasi yang mendadak telah memberi tekanan kehidupan yang amat dahsyat kepada keseluruhan sistem ekonomi rakyat. Kesempitan hidup amat terasa di sana sini. Namun, media arus perdana seolah disengajakan untuk dilihat seperti tidak mampu untuk memperjelasakan kepada masyarakat marhain akan asal usul kejadian. Malah media perdana seringkali dilihat sengaja mengalih pandangan masyarakat dengan menyiarkan berita-berita yang amat jelas pembohongan, Labih dari itu, media arus perdana lebih menyukai untuk menyiarkan fitnah dan tomahan jesteru mengabaikan terus hak masyarakat untuk mendapatkan ulasan yang tepat berkaitan sesuatu isu.

Masyarakat sebenarnya telah muak dengan persepsi sedemikian dan jelasnya mereka mahukan satu perubahan yang amat dinamik terhadap perkembangan sesuatu isu. Akan tetapi sebilangan besar masyarakat khususnya penduduk di bawah DUN Manir kurang mempunyai alternatif untuk mendaptkan suapan berita atau peristiwa lebih-lebih lagi peristiwa setempat.

Maka adalah menjadi tugasan kami untuk mencuba sebaik mungkin untuk meperjalaskan sesuatu isu secara tepat yang boleh membantu pengembangan minda supaya minda-minda penduduk di DUN Manir tidak mudah untuk dimomokkan oleh media massa arus perdana yang terang-terangan menyeleweng dalam menyampaikan berita.

Sebagai satu portal yang adil, kami akan menerima apa juga komen dan saranan namun ianya biarlah dari sumber yang sahih.

Pembaca dan pelayar blog ManirKini juga dipelawa untuk menghantar dan menyumbang apa jua berita setempat yang dapat membantu masyarakat setempat mendapat ekses kepada maklumat yang tepat kepada pasmanir2@gmail.com.

Ikhas dari
ADMIN
ManirKini.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes