Tuesday 12 July 2011

Seronoknya Jadi Isteri Perdana Menteri Malaysia

Kita sering mendengar kemewahan seorang isteri kepada Pembesar Negara di Asia Tenggara di era kemuncaknya pada sekitar tahun 80an. Beliau adalah Puan Imelda Marcos. Mendiang terkenal dengan kemewahan hidup sebagai Wanita Pertama Filipina. Terlalu mewah dan ketika itu adalah kemuncak tampuk pemerentahan Presiden Ferdinan Marcos. Kekuasaan Marcos terlalu dominan sehinggakan pada satu-satu masa rakyat merasakan mendiang adalah Presiden Pertama. Mendiang mempunyai segala macam kemewahan termasuk pakaian dan juga eksessori seorang wanita. Itu adalah 20 tahun yang lepas.

Kini senario tersebut sudah merebak atau terbawa-bawa ke Malaysia. Berbeza dengan Filipina, Malaysia adalah pemerentahan Beraja di mana Agung dan Permaisuri adalah tonggak pemerentahan Negara Malaysia manakala Perdana Menteri hanyalah sebagai pentadbir sahaja. Akan tetapi apa yang berlaku sudah terbalik. Datin Sri Rosmah Mansor telah dengan sendirinya menamakan atau melantik beliau sebagai Fisrt Lady Of Malaysia (FLOM) tanpa segan silu lagi. Sudah beberapa kali pertemuan dengan isteri-isteri pembesar negara luar yang memang bergelar First Lady diadakan. Tidak terkecuali, pertemuan itu juga telah diadakan di Kuala Lumpur dalam tahun ini juga.

Tidak habis setakat mengaku sebagai FLOM, Rosmah juga teramat suka berbelanja dengan eksesori yang mahal-mahal. Barangkali untuk menzahirkan diri beliau sebagai FLOM.

Persoalan yang timbul di sini ialah bukanlah untuk menafikan taraf sebagai seorang FLOM. Akan tetapi, yang peliknya ialah cara beliau berbelanja dan membeli segala macam pehiasan yang mewah-mewah. Ada saja sesuatu yang mahal-mahal dibelinya. Telah banyak pendedahan-demi pendedahan dilakukan oleh para blogger. Namun tiada yang terkesan pada seorang insan yang bernama Rosmah Mansor. Beliau seolah-oleh terlalu kebal. atau beliau sudah immune dengan situasi begini.

Ironiknya, rakyat dipaksa untuk berikat perut siang dan malam. Segala macam barangan keperluan naik tanpa kawalan. Subsidi dilupuskan.

Untuk melihat bertapa Rosmah Mansor sesuka hati berbelanja mewah tanpa menghirau akan keperitan rakyat, maka mari kita lihat berita selanjutnya DI SINI dan DI SINI 

Nilailah sendiri. Inilah satu lagi slogan 1Malaysia. Rakyat yang didahulukan dengan segala macam beban dan masalah.


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes